W Mieście nastąpiła modernizacja za sprawą Zakonu Mechanistów – odłamu Zakonu Młotodzierżców – i ich charyzmatycznego przywódcę Karrasa. Mechaniści szybko zyskali sobie sławę nie tylko tym, że mają inne podejście do świata niż Młotodzierżcy, ale też dzięki ich wynalazkom – robotom zwanymi „Dziećmi Karrasa”.
Dodatkowo wzrosło zainteresowanie postacią Garretta przez również zmodernizowaną Strażą Miejską. Nowy szeryf, Gorman Truart, ma opinię działacza i „czyściciela ulic”. Błękitne Płaszcze, jak się zwykło mawiać w Mieście na stróżów, czyszczą ulice z przestępczości, a Truart za wszelką cenę próbuje schwytać Mistrza Złodziei. Raz nawet mu się to prawie udało.
Nieoczekiwanie z Garrettem kontaktują się Opiekunowie. Przedstawiają mu Przepowiednie Ery Metalu i pragną, aby rozpoczął działania dla nich. W zamian mówią mu, gdzie może zdobyć informacje na temat zainteresowania Truarta jego osobą. Po wizycie w Seminarium Mechanistów, Garrett dowiaduje się, że to chodzi tu o coś więcej, niż zwykły porządek w Mieście …
Druga część serii została znacznie ulepszona względem poprzedniej. Zmiany zaszły głównie w oprawie graficznej. Zwiększona została rozdzielczość i głębia koloru, wprowadzono też rzadko występujące wtedy w grach dynamiczne oświetlenie, które zainicjowało stworzenie strzał wodnych gaszących świece i wytwarzających dodatkowe cienie ułatwiające skradanie się. Miasto objęła wszechobecna, realistyczna mgła. Dodano miksturę niewidzialności oraz nieco poprawiono algorytmy sztucznej inteligencji – strażnicy potrafią baczniej zwracać uwagę na poczynania gracza.
Charakter gry także zmienił się diametralnie za sprawą quasi mechaniki, która w postaci robotów napędzanych parą czy głów-kamer zwiadowczych tworzą swoistą sieć alarmująco obronną, która wypełnia szereg misji w Thiefie 2. Elementy te przenoszą rozgrywkę na wyższy wymiar, w którym złodziejstwo staje się jeszcze większym wyzwaniem niż poprzednio.
Thief 2: The Metal Age
Producent: Looking Glass Studios
Wydawca: Eidos Interactive
Premiera: 2000